Převzato odjinud

Pétanque – základní pojmy:

01.08.2022 11:13

Základní pojmy:

hra

Hra ( une partie ) pétanque se skládá ze série kol ( mènes ), během kterých se shromažďují body. Mènes se hraje, dokud jedna strana nenasbírá 13 bodů.

cíl

„Jack“ je víceméně standardní anglický výraz pro malou barevnou dřevěnou kuličku, která je vyhozena jako cíl. Ve francouzských pravidlech FIPJP se nazývá le but ( cíl ). Hráči z Paříže a severní Francie jej označují jako cochonnet ( prasátko). Na jihu Francie a ve francouzské televizi je obvykle označován jako bouchon (korek). V USA se mu někdy říká „prase“. V bocce se tomu říká pallino . Tradičně jsou cíle vyrobeny z tvrdého dřeva (zimostráz nebo bukové dřevo) a mohou nebo nemusí být barevně natřeny.

koule

Kovové koule na pétanque se mohou lišit velikostí, hmotností a tvrdostí.

FIPJP ( mezinárodní petanque federace) je velmi přísná, pokud jde o koule používané na turnajích schválených FIPJP – koule musí mít velikost, hmotnost a tvrdost, které odpovídají specifikacím FIPJP, a musí být vyrobeny výrobcem schváleným FIPJP. Takové „soutěžní“ koule jsou drahé, takže otevřené turnaje často umožňují hráčům používat méně nákladné „volnočasové“ koule. To povzbuzuje lidi k účasti na soutěžích.

terén

Terén není fyzické místo; je to koncept, který je součástí pravidel. Když se hra pétanque hraje na zvoleném pozemku, nazývá se tato plocha terénem . Pokud terén nemá žádné vyznačené hranice, nazývá se un terén libr, otevřený terén . Na návsích a městských parcích ve Francii se hry hrají na otevřeném terénu. Pokud má terén vyznačené hranice, jde o vyznačený terén . Když je hrací plocha vyznačena do sítě obdélníků, každý obdélník se nazývá „dráha“. Pro mezinárodní mistrovství FIPJP musí být dráhy alespoň 4 metry široké a 15 metrů dlouhé.

 

vyznačený terén

Terén, jehož hraniční čáry jsou vyznačeny (obvykle) provázky nebo křídovými čarami. Značené terény jsou často součástí sítě terénů vyznačených pro účely turnaje, nebo aby se vešly do fyzických hranic boulodromu. Opakem značeného terénu je terén otevřený . Označený terén je někdy označován jako dráha.

 

kruh

Vrhací kruh ( cercle de lancer ) nebo kruh ( rond ), ve kterém hráč stojí při házení. Tradičně byl kruh jednoduše vyškrábán v hlíně a bylo odpovědností týmu, který hodil cíl, aby nakreslil nový kruh a vymazal všechny starší blízké kruhy. Když se tak nestalo, mohly vzniknout spory o umístění kruhu, takže od roku 2005 začali hráči používat plastové kruhy (vnitřní průměr = 50 cm).

střílet

Hodit svou kouli na jednu ze soupeřových koulí (nebo na jack ) s úmyslem posunout ji nebo ji vyřadit ze hry. To se často provádí, když soupeř namířil svou kouli velmi blízko k cíli.

carreau (  my Češi říkáme "káro")

Carreau je střela, která odhodí soupeřovu kouli a ponechá střelcovu kouli téměř na místě dříve obsazeném soupeřovou koulí. Carreau sur place je nejlepší možný odpal v petanque – carreau, který opustí střelcovu kouli přesně na stejném místě jako posunutá koule . Dalším dobrým odpalem je paletka , ve které střelcova koule odhodí soupeřovu kouli a pokračuje v kutálení na krátkou vzdálenost, ale zůstává dostatečně blízko, aby získal bod.

čára mrtvé koule

čáry ( lignes de perte ), mimo které je koule nebo cíl považován za „mimo hru“ ( perte , „mrtvá“); čára, která označuje hranici mezi vnitřní a vnější oblastí terénu. V dřívějších verzích pravidel petangu FIPJP byla čára s mrtvým míčem považována za prvek hrací plochy, která byla rozdělena na mřížku drah – sledovala vnější hranici kolem mřížky. . Dnes je čára mrtvého míče považována za obrys konkrétní hry, takže každá hra hraná na mřížce drah má svůj vlastní soubor čar mrtvého míče.

díra

Díra ( trou ) v povrchu terénu zanechaná dopadem odhozené koule. Základním pravidlem petangu je, že hráč nesmí během hry provádět ŽÁDNÉ změny terénu... kromě vyplnění jedné díry.

Faire un trou je střílet a minout; „udělat díru“ v terénu místo zasažení cílového míče.

 

donnée 

„místo přistání koule“. Místo, kde  chce plasér, aby hozená koule dopadla na zem. Poté, co koule zasáhne donnée , bude pokračovat v pohybu na krátkou vzdálenost. Hráč může ovládat „odvalení“ výškou a silou svého hodu a přidáním backspinu kouli. Před hodem může spoluhráč naznačit donnée tak, že ukáže na místo v terénu, ale nesmí na terénu udělat žádnou značku.

 

specializace ( zejména v tripletech )

  • střelec - hráč s   vysokou úspěšností ve střelbě

  • plasér - hráč s   vysokou úspěšností v přibližování a umísťování

  • univerzál - spojuje obě předešlé dovednosti

 

Poznámka na závěr: Velmi se doporučuje hrát podle mezinárodních pravidel, dbát na bezpečnost a fér pley

 
Henry Samuel v deníku The Telegraph z 11. srpna 2008 píše: Hráč pétanqueu zabit během hry

Něžná francouzská zábava s koulemi zažila tragický úder poté, co byl hráč během hry zabit letící kovovou koulí.  Franck Hourcade měl v roce 2008 39 let a když zrovna zkoumal, jak blízko je koule od cíle, koule jiného hráče ho zasáhla do hlavy. I když to byla jen nehoda, Hourcade zemřel.

Franck "Francky" Hourcade (nar. 1969, zemřel 8. srpna 2008 jako amatérský hráč petanque - jediná smrt v historii této disciplíny.

Franck Hourcade byl trenérem amatérského ragbyového týmu v Adé u Lourdes a pracoval také jako propagační specialista pro regionální letiště Tarbes-Lourdes-Pyrénées. Neopatrností a nešťastnou shodou okolností se stal prvním a zatím jediným osudovým hráčem hry pétanqueu od začátku její historie v roce 1907.

Neštěstí se stalo v pátek večer 8. srpna 2008 při amatérském zápase v petangu v areálu ragbyového klubu. Během jedné z her se "Francky" přišel podívat na uspořádání koulí kolem cíle . Mezitím jeho spoluhráč hodil svou kouli a udeřil ho do hlavy. Těžce zraněný Hourcade dostal první pomoc od přítomných hasičů v Lurdech. Zemřel na následky zranění v nemocnici v Lurdech.

Franck Hourcade, který zemřel ve věku 39 let, po sobě zanechal dvě děti, Pauline a Bastien, a manželku Chantal, která pracuje v Sanctuary of Our Lady of Lourdes .

ZPĚT NA MENU